Indtast din registrerede e-mail:
Indtast ny adgangskode:

Træningsblog 02 – Skal vi SÅ komme i gang?

​Dette er 2. blog post, første post handlede om hvordan du finder motivationen der skal holde dig fast i de nye gode vaner. Læs 1. blog post her.

Som nævnt tidligere, var jeg egentlig overbevist om, at jeg levede et forholdsvis aktivt liv. Jeg tager altid, for det meste, trapperne i stedet for elevatoren og jeg spiser frugt og grønt hver dag – hvad mere kan man gøre?

Mit personlige forløb i LS Fysioterapi & Træning startede med en samtale. Og her gik jeg og troede, at personlig træning ville være noget med en ond træner der råbte ”hurtigere” eller ”højere”, mens jeg forsøgte at holde balancen på en kondicykel.

Samtalen var selvfølgelig en god idé. Min forberedelse til samtalen var

  1. At blive enig med mig selv om at være 100% ærlig omkring hvordan min aktuelle situation så ud (både hvad jeg spiste, drak og hvordan jeg havde det med situationen.)
  2. At gøre mig klar, hvad mit overordnede mål med forløbet skulle være (for mit vedkommende at tabe fedt på maven samt styrke min ryg).
  3. At notere mig konkrete spørgsmål og medbringe disse (er det ok at spise sukkerfrit tyggegummi? Hvad med mine elskede Pepsi Max? Rødvin er da godt for mange ting, ikk’? Jeg har tit ondt i min lænd, kan vi tage højde for det? Osv.)

Det var en god samtale jeg havde med Iben fra LS Fysioterapi & Træning. Hun spurgte om mange ting, jeg svarede og fortalte. Vi snakkede om hvad et realistisk mål var, og at det er en god idé at forestille sig, at man tager forløbet i ’kapitler’, f.eks. ved udelukkende at tænke på at klare de første tre uger og så tage tingene derfra. Jeg blev vejet og målt, og dette meget grundigt. Det var interessant, ikke bare få målt højde og vægt, men også min ”Body age” (hvilken alder svarer din krop til?), fedt, væske m.v. Vi kunne godt blive enige om, at der var noget at arbejde med. Det skulle blive spændende at se, hvordan alle disse tal ville udvikle sig i den kommende tid.

Det var en åben og ærlig samtale, Iben var lyttende og forfriskende ærlig omkring, hvad der var realistisk på 3, 5 og 10 uger.

Kost var en naturlig del af samtalen. Jeg berettede om vaner omkring spise, drikke, mellemmåltider, snacks osv. Igen prøvede jeg at være meget ærlig, og få nævnt alt hvad jeg kunne komme i tanke om, både de gode vaner og de knap så gode.

Iben havde forberedt, hvad jeg vil kalde, kost-inspiration. Det var ikke en decideret madplan, men konkrete eksempler på simple retter og mellemmåltider. Dette efterfulgt af en mere generel tekst om, hvad man kan skifte ud fra sin vanlige kost, og hvilke ingredienser man kan erstatte det med.

Der skulle forventeligt erstattes nogle elementer af min kost, ingen stor overraskelse der, men det var forfriskende simple regler. Jeg skulle købe en håndfuld nye madvarer, og ikke skifte alt ud i køleskabet som frygtet.

Og SÅ gik vi i gang med træningen. Det var min første gang (ever!) i et træningscenter, så jeg var noget spændt på, om jeg ville føle mig som et oppustet badedyr blandt veltrimmede supermodeller. Heldigvis blev jeg hurtigt bekræftet i, at ved LS Fysioterapi & Træning er der plads til alle.

Det var mange nye øvelser, maskiner og redskaber der skulle læres at kende, og det var tydeligt, at det er en sund idé at bruge energien på at gøre tingene rigtigt før man overvejer at belaste sig selv alt for meget. Jeg fandt tryghed i at vide, at jeg ikke skulle huske alting efter første besøg, netop fordi det var et personligt forløb jeg havde valgt, vidste jeg, at der ville være professionel hjælp at støtte mig til fremover.

Øvelserne var en kombination af cardio (altså træning til hjertet og kredsløb, f.eks. roning, løb osv.) og styrketræning. Sidstnævnte med et fokus på min kerne (torso), hvilket passede fint med mit ønske om at styrke min lænd.

Efter 90 minutter var jeg på vej hjem igen. Godt svedig af en god træning, der var fint tilpasset mit aktuelle niveau og fuld af motivation og engagement om, at det her skulle nok blive godt. Hårdt, men godt.

Næste indlæg vil handle om kost. Både indholdet af kost og den udfordring det kan være at lægge sin (og evt. resten af familiens) kost om.

Er der noget specifikt du gerne vil høre om, så skriv det i en kommentar på LS Fysioterapi & Trænings Facebook-side.

—————————

Er du kommet i gang? Hvad holder dig tilbage? (Hint, svaret er ofte: Dine egne prioriteter)​

Kontakt​

LS Fysioterapi & Træning

CVR: 26562244

​Kirkevej 10,

7160 Tørring

phone  28 95 24 21

envelope  lene@lsfys.dk

Facebook

Kunderne siger​

LS Fysioterapi & Træning
Kirkevej 10
7160 Tørring